Citroen 2CVCitroen 2CV 4x42cv club red

De 2CV, het 2PK'tjegeit (België) of (lelijke) eend (Nederland) is een auto van de Franseautofabrikant Citroën. De afkorting staat voor deux Chevaux Vapeur, wat twee stoompaarden betekent. 'Chevaux Vapeur' is een Franse maat voor de berekening van de wegenbelasting. De 2CV werd gebouwd tussen 1948 en 1990. In die periode zijn er zo'n 5 miljoen van gebouwd. Het uiterlijk van de 2CV werd ontworpen door Flaminio Bertoni, die ook verantwoordelijk was voor het uiterlijk van deCitroën ID/DS en de Traction Avant.

Geschiedenis van de 2CV

Autofabrikant Citroën besloot in 1935 een auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het ruige Franse platteland. Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als 'een paraplu op vier wielen'. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilo aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het mogelijk zou moeten zijn om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht.

Er werd een auto ontwikkeld die aan het merendeel van die eisen voldeed, maar hij was zeker nog niet klaar voor productie. Citroën was van plan een prototype van de auto te presenteren op de Salon d'Automobile van oktober 1939, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de Salon afgelast.

Na de oorlog, en na nog een grondige verandering van het oorspronkelijke ontwerp, werd de auto in1948 aan de pers en publiek voorgesteld. Een journalist zou het wagentje het lelijke eendje hebben genoemd (het beeldmerk van Citroën was voor de oorlog een zwaan) en deze benaming is in Nederland een geuzennaam geworden.

De 2CV werd in het begin van de productie voornamelijk aan boeren (primaire doelgroep), zorgverleners als huisartsen en bekende Franse kunstenaars (gratis reclame) geleverd. De Franse plattelanders waren direct enthousiast, wat de wachttijd liet oplopen tot drie jaar. Nederland was in1952 het eerste exportland voor de 2CV. De wagen werd hier in het begin echter slecht verkocht, waarschijnlijk vanwege het uiterlijk. Latere versies werden net als elders in Europa tot cultvoertuigen. De 2CV mag zich scharen tussen automobiele iconen als de Volkswagen Kever, de Morris Minor, de Minien de Fiat 500.

Citroen 2CV6 Charleston 02
2CV Charleston van 1983

Nu is de 2CV zeer populair als tweede auto om 's zomers lekker te kunnen toeren met het dakje open. Aangezien er nog slechts zo'n 8500 2CV's in Nederland rond rijden zijn prijzen van om en nabij de 15.000,- euro voor perfect bewaarde of totaal gerestaureerde exemplaren heel normaal geworden. Onderdelen zijn gelukkig nog steeds erg goedkoop en vanwege z'n lage gewicht (560kg) valt ook de wegenbelasting van 26,- euro per kwartaal heel erg mee. Veel 2CV's zijn trouwens al ouder dan 25 jaar en dus vrij van wegenbelasting. Via diverse 2CV-clubs worden voordelige verzekeringen aangeboden.

Op dit moment zijn er plannen om de Citroën 2CV te vernieuwen, net zoals is gedaan bij de Volkswagen Beetle, Mini Cooper en de Fiat 500. Of de vernieuwde versie in productie zal gaan is nog niet zeker, maar we zouden in 2009 wel een concept uitvoering kunnen verwachten.

Techniek

In 1948 was de 2CV uitgerust met een 375 cc motor, een luchtgekoelde 2 cilinder en 4-takt kopklep benzine boxermotor. De basis van deze motor is tot het einde van de productie hetzelfde gebleven, alleen werd er telkens een beetje meer vermogen uitgehaald. Deze modellen hadden weinig tot geen dashboard. De benzinestand werd gepeild via een peilstok die handmatig in de tank gestoken moest worden. De ruitenwissers werden met de hand bediend, of liepen op de rotatie van de voorwielen (mechanisch dus). Homokinetische kruiskoppelingen bij de voorwielaandrijving waren afwezig, zodat bij elke bocht het schokken van het stuur met de beide handen opgevangen moest worden.

2CV Dolly cockpit
Het dashboard van een 2CV.

De eend had eerst een vermogen van 8pk, de laatste A-modellen uit de 70er en 80er jaren van de vorige eeuw (waaronder de afgeleide MehariDyaneAcadiane) hadden een 602 cc motor met meer dan 30pk vermogen, zodat een snelheid van maar liefst 120 km/h en meer mogelijk is. Dit kwam ook door de diverse verschillende versnellingsbakken die toegepast werden.

Besteleenden werden geproduceerd onder de namen AU, AZU, later AK250, AK350, Citroën 2CV AK400genoemd. De getallen 250, 350 en 400 stonden hierbij voor het laadvermogen.

Het 2CV blok is in de laatste verschijningsvorm opgeboord tot 652 cc en voorzien van elektronische ontsteking. Dit blok werd gemonteerd in de Citroën LNA en Visa modellen. Inmiddels zijn er voor de reguliere 2CV motor (602 cc) ook diverse elektronische ontstekingen beschikbaar gekomen en aan een simpelere versie voor de LNA/VISA-motor wordt gewerkt.

Een eigenschap van de 2CV is ook de positie van de pook. Deze zit aan het dashboard. De achteruit zit links vooraan (op de plek waar in moderne auto's de eerste versnelling zit). De eerste versnelling zit links achteraan, de tweede midden vooraan, de derde versnelling midden achteraan en de vierde rechts vooraan. Het schakelen tussen de tweede en derde versnelling wordt hierdoor heel eenvoudig. De eerste versnelling is niet gesynchroniseerd, men moet dus vrijwel stil staan (max 10km/u) om terug naar de eerste versnelling te kunnen schakelen, een beetje spelen met tussengas helpt hier bij. Een ervaren 2CV rijder zal vrij makkelijk nog rijdend terugschakelen, een leek zal een wat krakend geluid uit de versnellingsbak weten te veroorzaken.

Bijnamen

In Frankrijk had de 2CV de bijnaam "La Deuche", in België was het "de Geit" of "het wippertje", inNederland "Eend" of "Lelijke Eend"', in Friesland de "Pyk" of Einepyk , in Duitsland werd het "Die häßliche Ente" en in Engeland "Tin Snail" (blikken slak).

Kitcars

Op basis van de 2CV worden verschillende kitcars gebouwd, onder andere van BurtonDeauville,LomaxLe Patron, en Voglietta.

Omstreeks 1960 verscheen er een kartonnen reclameplaatje voor de 2CV.
Het liedje Het lelijke eendjewerd in korte tijd zeer populair.

2CV RadarBijou 2cv
Citroen2CV Cabrio 1985