Citroen 2CV Januskop

In de jaren vijftig werd er ergens in Zuid - Frankrijk uit nood een wel heel appart idee geboren. Het Brandweerkorps daar liet van twee 2CV`s een eend met twee koppen maken, zodat de wagen net zohard achteruit als vooruit rijden kon.

Deze opmerkelijke 2CV met zijn Januskop was beslist niet bedoeld als grap. Alleen al het feit dat het een braDe Bizarre commandowagen uit Cogolin.

ndweerkorps was dat er veel tijd en geld in inversteerde, geeft aan dat het om een serieus project ging.

In de jaren vijftig was Saint-Tropez- althans tot de komst van Brigitte Bardot- nog onbekend en was de streek er omheen, waar ook Cogolin toe behoorde , zeer dun bevolkt. Als er brand uitbrak in de hete zlomers moest de brandweer zich een weg banen over smalle bospaden, en altijd was er een gebrek aan water.

Meer dan elders was daardoor de aan de Franse Zuidkust het werk van de brandweer een ongewis aavontuur.

Vaak werd de uitgerukte brandweer door omgevallen boomtakken de weg versperd, en dan moesten de mannen achteruit rijdend over kronkelende zandpaden het vege lijf zien te redden. De wegen waren te smal om te keren. Brandweer Commandant Martineau, die alles weet van van oude brandweerwagens, beklemtoont dat de ontwikkeling van deze bijzondere 2CV zich daarom als het ware vanzelf opdrong: “ Die 2CV met twee voorkanten is ontstaan uit pure noodzaak. De zaak is letterlijk aan het rollen gebracht door het toenmalige hoofd van de regionale brandweer, kolonel Hourcastagne. Die was met zijn Traction-Avant s`nachts een keer op verkenning gegaan en is toen ergens halverwege een bergweg vast komen te zitten. Hij kon geen kant meer op. De enige mogelijkheid was om dan maar achteruit te rijden, maar dat moest dan wel kilometers lang. Gelukkig had hij zijn chauffeur nog…….om hem met een kleine lantaarn bij te schijnen!.”

Het idee werd besproken tijdens vergaderingen waarbij de leiding van de regionale brandweer, ook andere betrokkenen, zoals de belangen-vereniging van Landeigenaren, aanwezig waren. Men was het er overeens dat gezien de bijzondere terreingesteldheid een speciaal geschikt voertuig onontbeerlijk was. Het project wered van uit het departement gesteund met een krediet. Daarvan werden twee exemplaren aangeschaft van de 2CV met centrifugaalkoppeling, die vervolgens werden afgeleverd bij een specialist in een voorstad van Parijs, met het verzoek van die twee wagens een te maken, met twee voorkanten. Beide Eenden werden genadeloos doormidden gesneden, waarna de helften met de motor tegen elkaar werden aangebouwd.

Het resultaat was een voertuig met twee voorkanten, twee stuurwielen, twee motoren en twee transmissies. Het aandrijfgedeelte van beide donorauto`s bleef volledig behouden, en de stuurwielen werden voorzien van een vergrendeling systeem, om te zorgen dat de wagen nog normaal rechtuit kon rijden. De mannen van de brandweer konden er met zijn vieren in, waarbij dan de bestuurders met de ruggen naar elkaar toe zaten. Om het nadeel van de lange wielbasis enigszins op te vangen, werd de wielophanging van deze 2CV verstevigd.