velorex-3-wheeler-1962-01

In het hoofdstuk handelen met de Springers, moet nog worden vermeld, welke grote basis deze modellen waren voor de konstruktie van 3-wiel Rickshaws, beide transport en passagiersvoertuigen, erg populair in de Aziatische landen. De konstruktie werd uitgevoerd zowel in de landen waar ze werden gebruikt als in Tsjecho-Slowakije, waar Velodruzstoo Solnice vlakbij Rijchnov nad Kneznou, later Velorex, was gespecialiseerd in hun produktie. Een andere 3-wiel variant, genaamd Velorex Oskar 250, verscheen in 1951. Het was een kleine 3-wieler, bestaand uit een buizenframe, bekleed met kanvas. De Velorex was 2 deurs, met 2 vrij gemonteerde 19 inch voorwielen, onafhankelijke ophanging door veren met friktie en teleskopische dempers. De besturing was van het tandrad type. In de Velorex, met opvouwbaar dak, was ruimte voor 2 personen. Achter had het een centrale vork met 1 wiel, aangedreven door een 250 cc Jawa motorblok. Later werden er ook 350 cc motor­blokken gebruikt voor de aandrijving van de voertuigen. De eerste Velorex modellen hadden een max. snelheid van 80 km/u. Ook waren er modellen voor invalide personen, met handbediening en een gereduceerde snelheid tot 30 km/u. De produktie van de Velorex ging door tot in de 60er jaren, toen dit model werd vervangen door een 4-wieler model, ook aangedreven door Jawa motoren. De produktie werd definitief gestaakt aan het eind van de 70er jaren. De 3 wielers zijn geproduceerd tot eind november 1971. Totaal zijn er 15000 stuks gemaakt.

Wat is de Velorex?

In 1938 begonnen de gebroeders Frantisek en Mojmir Stransky in Parnik, Tjechie, met de reparatie van fietsen. Hieruit ontstond de firma MOTO-VELO-Sport. In 1943 kwam de eerste driewieler op de markt, met een chassis uit buizen en bekleed met aluminium. Zo ontstond de eerste OSKAR (uit het tjechisch "Kara na ose" ofwel "Kar op Assen".

Na diverse wijzigingen is de naam in 1956 veranderd in VELOREX. Tevens werden de 19"wielen veranderd in 16". In 1959 werden 120 stuks per maand geproduceerd!

In 1961 is de productie iin Rychnov gestart. De montage en kompletering gebeurde in Solnice. In 1973 is de productie van de Velorex ten einde gekomen. Op het Internet is genoeg informatie te vinden over de Velorex, die in Nederland relatief onbekend was, maar dank zij TV programma's langzaam maar zeker bekender is geworden. Maar nog altijd krijgt een Velorex meer bewonderende blikken dan een Ferrari!.

velorex-3-wheeler-1962-02velorex-3-wheeler-1962-04velorex-3-wheeler-1962-03