saab 96 1965

SAAB is een Zweedse vliegtuigfabrikant en automerk.

In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als fabrikant van militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog lag de keuze voor het maken van auto's voor de hand. Immers met de opgedane expertise op het gebied van de luchtweerstand in de vliegtuigbouw had Saab een goede voorsprong in de automobiel wereld.

In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst; de vliegtuigbouw en de auto-afdeling. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg, en 50% van General Motors. Sinds januari 2000 is Saab een honderd procentsdochter van General Motors, ressorterend onder Opel.

Tegenwoordig staat Saab nog steeds bekend om zaken als veiligheid, gebruiksgemak en exclusiviteit. Sommige puristen zijn van mening dat het echte Saab-gevoel langzaam verdwijnt sinds de overname door General Motors, maar Saab blijft nieuwe modellen ontwikkelen.

Saab probeert het imago van straaljagerbouwer door te trekken naar haar auto's. Dat is ook terug te zien in het dashboard. Dit is net als in een straaljager naar de bestuurder toe gericht. Ook zit er een "nightpanel" functie op die 's nachts rijden rustiger voor de ogen maakt omdat onnodige lampjes worden uitschakeld, net als in een straaljager. Model aanduidingen als "Aero" en "Viggen" (straaljagertype en Zweeds voor "bliksemschicht") refereren ook aan deze verwantschap.

Auto'sSaab 92 1949

Ursaab
De Ursaab 92001
Saab 95

Saab 94

Saab 1959
Saab 95
  Saab 95
Saab 96
Saab Sonett 3 1997
Saab Sonett III (97)
Saab 99 1972
Saab 99
Saab 99 1972
Saab 900 (cabrio)
Saab C900 Conv
NG 900SE (cabrio)
Saab 900SE Cabrio
Saab 9000
Saab 9000
Saab 9-5 type1 (1998-2001)
Saab Aero X
Saab Aero X

Reeds in juni 1947 zag het eerste protype het licht: de 92001 ofwel UrSaab, ontworpen door de Saab-fabriek in Linköping. Deze auto had naast een revolutionaire aerodynamische vormgeving allerlei vernieuwende zaken zoals een tweetaktmotor, voorwielaandrijving en een kooiconstructie. Het prototype werd gebruikt voor allerlei uiteenlopende tests op het gebied van rijvaardigheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.

In 1949 rolde de eerste in serie geproduceerde Saab 92 van de band. Dit type werd geproduceerd tot en met 1956. Er zijn twintigduizend exemplaren van gebouwd. Na het eerste type 92 volgden er meer, waaronder:

Ontwikkeling

De Saab 96 en de stationwagon (estate) versie 95 kregen in het midden van de jaren 60 een V4-motor uit de Ford Taunus die de tweetakt verving. De Sonett was een tweepersoons sportcoupé op basis van de 96, met een carrosserie van glasvezel versterkt polyester.

De legendarische Erik Carlsson won in deze tijd vele rally's met de Saab 93 en 96.

De Saab 99 was in 1969 een geheel nieuw model met de klassieke styling die ook nu nog terug te vinden is in de modellen van Saab. Enkele innovaties die ook in de 99 werden toegepast: ruitenwissers en -sproeiers voor de koplampen (1970), elektrische stoelverwarming (1971), en stevige stalen balken in de zijportieren (1972).

De roep om krachtiger motoren werd beantwoord met de introductie van de Turbo-versie waarmee het merk zich pas echt op de autokaart zette. Turbomotoren waren vanaf 1977 beschikbaar in de Saab 99 en een jaar later in de nieuwe Saab 900. Saab was niet de eerste fabrikant die de turbotechniek toepaste in personenauto's: PorscheBMW en Chevrolet gingen de Zweden voor. De Saab 99 was echter wel het eerste familiemodel met turbo.

De Saab 900 was een grotere versie van de 99 Combi Coupé, verkrijgbaar als 3- en 5-deursmodel. In 1981 verscheen er ook een sedan. Kopers konden kiezen tussen een motor met een traditionele carburateur, een injectiemotor of een turbomotor.

De Saab 9000 was een grote vijf- of vierdeurs auto die het onderstel en andere vitale onderdelen deelde met de Fiat Croma, de Lancia Thema en de Alfa164.

Gezien de beperkte productie (ca. 100.000 stuks per jaar) en het krappe budget om nieuwe modellen te ontwikkelen, kon Saab het niet langer meer zelfstandig bolwerken en werd 50% van de aandelen door General Motors gekocht. Het eerste resultaat van deze samenwerking met GM was de nieuwe generatie (NG) Saab 900, die in 1993 werd geïntroduceerd (de cabriolet één jaar later). In 1997 kwam Saab uit met de 9-5, en in 1998 met de 9-3. De 9-3 was meer dan een gefacelifte versie van de Saab 900 NG. Behalve dat er nieuwe motoren werden geïntroduceerd werd de auto t.o.v. de 900NG op meer dan duizend punten aangepast cq verbeterd. Deze 9-3 was de eerste Saab die ook uitgerust kon worden met een dieselmotor. De eerste Saab estate sinds de 95 kwam in 1999; toen werd de Saab 9-5 Estate geïntroduceerd. In 2000 kocht GM de resterende 50% aandelen van Saab.

In 2002 kwam de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan uit. De lange traditie van de 5-deurs modellen werd bij deze auto niet voortgezet. De Sport Sedan kreeg een traditionele kofferbak. De sedan is gebaseerd op hetzelfde platform als de Opel Vectra, de Fiat Croma en de Cadillac BLS. Wel is het motorengamma uitgebreid; aanvankelijk allemaal met turbomotoren, maar de markt voor een motor met alleen brandstofinjectie (zonder turbo) bleek groter dan verwacht, daarom kwam Saab in 2003 met een 1.8i motor. In 2004 is het gamma aangevuld met een aantal nieuwe diesel modellen, waarvan het ontwerp door Alfa Romeo is vervaardigd.

Om het programma te verbreden werd de 9-2X (een derrivaat van de Subaru Impreza) en de 9-7X (gebaseerd op de Oldsmobile Bravada die weer is gebaseerd op de Chevrolet Trailblazer) toegevoegd aan de bestaande modellen. Echter, deze modellen zijn alleen voor de Noord-Amerikaanse markt bedoeld. In september 2005 kwam de Saab 9-3 SportEstate uit, snel gevolgd door de gefacelifte Saab 9-5. De Saab 9-7X is sinds december 2005 te koop Nederland, na lang wikken en wegen van Saab Nederland. Via Kroymans Intersales, een dochteronderneming van Kroymans Corporation B.V., wordt de 9-7X in heel Europa geleverd. De meeste 9-7X worden verkocht in Duitsland (verkopen 2006).