amphicar

De Amphicar werd gebouwd in Berlijn, Duitsland vanaf 1961 tot 1968. Van de Amphicar werden er in totaal 3,878 stuks gebouwd. Dit gebeurden in een montagehal te Berlijn. De wagen werd ontworpen door Hans Trippel. Hij was een expert op het gebied van amfibievoertuigen.

De Amphicar was de eerste en enige amfibische wagen dat werd geproduceerd voor de civiele sector, met andere worden voor de gewone mens. De wagen werd voor het eerst voorgestelt aan het grote publiek op het autosalon van Geneve. Dit prototype noemde Alligator. Vanaf 1961 begon men met de productie. De meeste Amphicar’s werden uitgevoerd naar de Verenigde Staten, dit omdat men de dollars broodnodig had om te kunnen overleven. In totaal werden er 3 046 Amphicars geexporteerd.

De Amphicar werd aangedreven door een is rear engined and uses a 4 cilinder Triumph Herald motor van 43pk, die achter in de wagen werd ingebouwd.

Alle Amphicar’s werden als cabriolet gebouwd en werden in 4 kleuren aangeboden: Beach White, Regatta Red, Lagoon Blue en Fjord Green (Aqua).

Het electrische systeem van de Amphicar bestaat uit een 12 volt Lucas-systeem, dat als voorzag van stroom. Andere onderdelen waren van Hella en Bosch.

De Amphicar heeft een topsnelheid van 110 km per uur en kon zich aan 12 km per uur door het water bewegen. In het water werd de Amphicar aangedreven door 2 nylon propellers. Hierbij had hij de hulp van een speciale door Hermes (bekend van de Porsche versnellingsbakken) gemaakte tussentransmissie die zowel de wielen als de schroeven kon aandrijven ofwel apart. Deze transmissie had een versnelling vooruit en achteruit.

Zijn gewone versnellingbak was ééntje die stamt uit de Volkswagen Kever en had 4 versnellingen voor uit en ééntje achteruit. In het water, diende de voorste wielen als roer.

De Amphicar werd verkocht aan een prijs tussen 112 951,72 oude Belgische frank en 133 121,67 BEF, het scheelde van jaar tot jaar. Geen van de wagens van het modeljaar 1968 werden geexporteerd naar de V.S.. Dit door de nieuwe Amerikaanse milieu- en veiligheidsnormen (EPA en DOT maatregelen) die begin 1968 begonnen te gelden. Deze maatregel gaf de financiële doodslag voor Amphicar. Van de vorige jaren werd 90% uitgevoerd naar de V.S.. De Amphicarfabriek te Berlijn sloot in 1968 voorgoed de deuren.

Een korte geschiedenis van de Triumph Herald motor.

De Triumph Herald motor had in begin een cc-gehalte van 948cc in 1958. Deze motor werd verder gemoderniseerd naar een 1147cc (1200) in 1961. In zijn tijd werd deze motor de beste kleine watergekoelde motor genoemd, zijn kracht, gewicht en prestaties waren zeer betrouwbaar. Dit is ook de reden dat men voor deze motor gekozen heeft in de Amphicar in te bouwen. In 1964 kwam de krachtigere 1250 versie uit die nog iets krachtiger was. In 1968 werd hij verder uitgeboord tot een 1300cc versie, tot uiteindelijk een cc-gehalte van 1500cc werd bereikt in 1971. De Triumph Spitfire gebruikte de dezelfde motor met 2 carburators en een hoger compressiegehalte. 10:1 in de plaats van de normale 8:1 of 8.5:1 gehalte. Deze Spitfire motor kon gebruikt worden in de Amphicar, maar had moeilijkheden om tegen lagere snelheden te rijden, dit om hun speciale krukas.amphicar 1De Amphicar werd speciaal ontworpen met een motorophanging (onderdeelnummer 1-01-02), zodat de Herald motor van een mark 1 Herald chassis, er kon ingebouwd worden. In 1965 werd dit frame aangepast zodat ook een motor van het mark 2 Herald chassis kon ingebouwd worden. Ook de motorophanging werd verbeterd met zodat de vibraties werden gereduceerd.

chaps in hollandTypische voor een Amphicar is de hoge wielophanging en de bootachtige snuit vooraan. In het water werden de voorste wielen gebruikt als roeren, maar het was als behalve wendbaar in het water. Bij de minste beweging schudde de Amphicar van de ene kant naar de andere in het water. Ook een nadeel was dat je regelmatig de dichtingen van de deur moest vervangen zodat deze waterdicht bleven.

Kapitein Zeppos speciale wagentje

Het eerste voertuig dat in de serie van Kapitein zeppos gebruikt werd is een Austin Champ jeep. Deze werd vervangen door een Amphicar. De makers van de serie hadden deze wagen gezien in Hamburg waar hij gebruikt werd door de havenpolitie. Zij vonden dit zeer spectaculair en wilde het wagentje ook gebruiken.