Skoda-01Škoda Holding AS

Škoda is een Tsjechische machinefabriek uit Mladá Boleslav en een automerk van de Volkswagen Group

De machinefabriek werd in 1859 opgericht door de Graaf Wallenstein-Vartenberk. In 1869 werd de fabriek verkocht aan Emil Škoda en omgevormd tot een moderne staalfabriek. Škoda ging locomotievenstoomturbinesvliegtuigenschepen en wapens produceren. Škoda ging ook generatoren enelektromotoren bouwen. In 1946 werd Škoda genationaliseerd.

De Škoda Holding a.s. is nu (2004) volledig eigendom van de internationale investeringsmaatschappij Appian Group. Eind 2003 telde Škoda 5500 werknemers en behaalde het een omzet van 350 miljoen euro. De divisie Škoda Power fabriceert voornamelijk stoomturbines voor energiecentrales. De divisie Škoda Transportation bouwt rollend materieel (bijvoorbeeld de Astra/Vektra/Anitra-lagevloertram) en levert de elektrische uitrusting voor o.a. trolleybussen.

Op 23 April 2004 werd Škoda Steel (SKODA KOVARNY) samen met zusterbedrijven "SKODA HUTE" (gieterij) en "SKODA JS" (productie nucleaire reactoren van de types VVER (Russisch model) en PWR (westers model)) verkocht aan het Russische "Obedinennye Mashinostroitelnye Zavody" ([1])). De naam werd veranderd naar "Pilsen Steel - OMZ Group" ([2]).

In 2005 heeft Škoda rollendmaterieelfabrikant ČKD Vagonka overgenomen.

 Škoda Auto

Skoda-02
Škoda Fabia

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda kwijt in de jaren zeventig en tachtig omdat de techniek en comfort bij de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de fluwelen revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook decarrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 200pk 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Skoda-03

Skoda-04Skoda-05Skoda-06Skoda-07