Gutbrod superior 00gutbrod superior 04

De Gutbrod was een Duits automerk dat tussen 1948 en 1955 auto's maakte.

Het enige automodel dat Gutbrod produceerde was de Gutbrod Superior, een dwergauto met een tweezitscarrosserie. Voor die tijd vrij uniek was dat de auto werd aangeboden met een injectiemotor (optie). Ondanks de goede kwaliteit werd de markt krapper en zwaarder en kon Gutbrod zich niet handhaven.

Standard (Ludwigsburg)

Standard motorradStandard is een historisch merk van auto's en motorfietsen.Standard Fahrzeugfabrik GmbH, Ludwigsburg (Baden-Württemberg), later Stuttgart-Feuerbach, Plochingen/Neckar en Gränichen (Schweiz). Nog later AG für Motorfahrzeuge, Schleitheim-Oberwiesen, Schaffhausen (Schweiz).

 

Standard Duits motormerk, opgericht in 1925 door Wilhelm Gutbrod. Hij maakte zelf frames en bouwde daar een JAP-300 cc blok in. Ook andere onderdelen kwamen van toeleveranciers: Burman-versnellingsbak, Pränafa-naven en Tiger-voorvork. Na financiële steun van Bosch, Hurth (versnellingsbakken) en Kronprinz (velgen) steeg de omzet snel en konden MAG-motoren worden ingebouwd. De Tiger-voorvork werd door een Castle vervangen en de kwaliteit van de motoren steeg, en daarmee ook de verkopen. In de jaren '30 introduceerde het een dwergauto met motor achterin, die als deutschen Volkswagen werd voorgesteld (nog voor de eerste KdF-Wagen!).

Kort na de Tweede Wereldoorlog overleed Wilhelm Gutbrod en zijn zoons zagen meer in de productie van kleine auto’s, waardoor de Standard als motormerk verdween. Door overname van het Zwitserse Zehnder motorradwerk ontstond de Zwitserse vestiging, die nog tot ca. 1950 produceerde.Andere merken met de naam Standard zie: Standard (Hagen) en Standard (Zweden).