Audi 80

De ronde waarin de Audi 80 als winnaar van de Auto van het Jaar verkiezing uit de bus rolde, was in meerdere opzichten een bijzondere.

Audi 80

Autovisie zag zich, gezien het steeds groter wordende aantal “ gelijkgerichte activiteiten” van redacties van andere tijdschriften en kranten, genoodzaakt samen te werken met het Duitse weekblad Stern, om de verkiezing “een waardige internationale status te laten behouden”, aldus toenmalig hoofdredacteur Fred van der Vlught. De uitreiking van de trofee aan Audi/NSU-directeur Prinz vond dan ook niet in het Amsterdamse Hilton plaats, maar in slot Kronberg, gelegen in de buurt van Frankfurt.Tevens werden Amerikaanse en Japanse auto's buiten de beoordeling gehouden. Die laatste omdat de Europese uitvoeringen van teveel afweken van de modellen op de thuismarkt. De Amerikanen werden de deur gewezen omdat er in Europa “een onbelangrijk aantal” rond reden.

De argumenten voor de verkiezing van de Audi 80 tot Auto van het Jaar leken veel op de redenen die ten grondslag lagen aan de uitverkiezing van de Peugeot 504, namelijk dat de Audi 80 geen opzienbarende auto was, maar wel eentje die consequent op alle vlakken hoog scoorde. Of, zoals de jury-uitspraak over de Audi 80 luidde: “Het fantastische weg- en stuurgedrag van de Alfetta heeft de Audi niet. De totale perfectie van de Mercedessen heeft hij ook niet, evenmin als het aardige uiterlijk van de Renault 5. Maar het is wel een auto die ruimte bezit, er goed uitziet, gemakkelijk is te berijden. Het is ronduit de auto met de beste totaalkwaliteiten”. Andere goede punten van de auto waren de afweking, hetgeen waar Audi inmiddels bekend om staat, de goede prijs en het feit dat de auto gemakkelijk te onderhouden was. Dat laatste is anno 2010 veelal niet meer nodig. En over die gunstige prijsstelling hoeven we het helemaal al niet te hebben. Maar, de “perfecte harmonie in compositie”, zoals een van de andere gevleugelde jury-uitspraken luidde, gaat nog steeds op.