AmsterDAM -  De Rover 2000, ook wel bekend als de P6, baarde in de vroege jaren zestig de nodige opzien. Het was een technisch bijzonder innovatief product, dat voorzien was van unieke wielophanging, schijfremmen rondom en een viertal veiligheidsgordels.

Rover P6Stuk voor stuk redenen voor journalisten om de Rover 2000 uit te roepen tot winnaar van de allereerste Auto van het Jaar verkiezing. Ook Autovisie was de introductie van deze auto niet ontgaan. Sterker nog, bij hoge uitzondering toog Nico de Jong naar Groot Brittannië, om daar de Rover aan de tand te voelen, waarbij de lezer om begrip werd gevraagd voor het ontbreken van de eigen rollerbank- en meetgegevens.

Autovisie schreef lovende woorden over het ontwerp, dat brak met het verleden. Het ontwerp was ontdaan van typische Rover stijlelementen, zozeer dat we spraken van “scheppingsdrang van de ontwerpers”. De auto was niet alleen fraai, maar ook nog eens erg aerodynamisch, hetgeen tot uitdrukking kwam door de vrijwel totale afwezigheid van windgeruis, uniek voor die tijd. Het droeg bij aan het uitstekende rijcomfort, dat gekoppeld was aan een prima wegligging. De besturing was, “eenmaal op draf geraakt” ongemeen exact. Ook de motor kreeg lof toegezwaaid. De watergekoelde viercilinder was een “buitengewoon soepele motor”. Binnenin was het goed toeven. Het interieur was lekker stil en de bestuurder had uitzicht op een fraai vormgegeven dashboard. Een speciale vermelding was er voor de aanjager, “die vrijwel geruisloos” zijn werk deed.

Inmiddels is het merk Rover ter ziele. De laatste jaren teerde het op een sterk verouderde modelreeks, dat geen toonbeeld was van kwaliteit. Het imago van Rover was in de jaren zestig wel anders. Autovisie noemde de 2000 “onmiskenbaar een Rover op het stuk van degelijkheid, robustesse en kwaliteit”. Sommige Britse journalisten gingen zelfs zover de Rover 2000 uit te roepen tot een van de drie beste auto's op de Europese markt. Het oordeel van Autovisie was weliswaar afgewogen, maar wel degelijk positief. “Het is een wagen die zijn bezitter een gevoel van trots kan geven…een compromis als elke automobiel, maar wel een wonderlijk goed compromis”.