Citroen GS 02

AMSTERDAM -  De Citroën GS was een Citroën van het zuiverste soort. Dat wil zeggen, bijzondere techniek, aparte vormgeving en eigenzinnige details. De auto leek in niets op wat er dat moment op de markt was. Daarnaast was de GS een voor Citroën zeer noodzakelijke, bijna broodnodige auto. De GS vulde namelijk het forse gat tussen de grote DS en de kleinere modellen uit de modelreeks, te weten de 2CV, de Dyane en Ami.
Citroen GS 01

Onder de kap had de GS een splinternieuwe, luchtgekoelde viercilinder boxer-motor. Deze motor was zo geplaatst dat het reservewiel er min of meer bovenop kon liggen, tussen het aanzuighuis, waarin zich het luchtfilter bevond, en de voorruit. De motor sprak echter niet erg tot de verbeeling. “Ver doortrekken in de versnellingen is vereist om acceptabele acceleraties te bewerkstelligen”, zo schreef Autovisie in haar testverslag. “Zeer hoge waardering” was er voor het remsysteem, dat in combinatie met het hydropneumatische veersysteem een “verbluffende remwerking demonstreert”. Datzelfde veersysteem had daarnaast zoveel praktische voordelen, van de invloed op het weggedrag tot de belastingonafhankelijkheid ervan, dat de GS er “een zeer bijzondere wagen” door werd.

Het dashboard werd gekenmerkt door enkele eigenzinnige details. Zo was de handrem in de vorm van een handgreep in het dashboard geplaatst. De bediening was op, maar helaas liet de werking ervan te wensen over. Een aparte vermelding was er ook voor de snelheidsmeter, waarin een verlichte schijf met cijfers achter een vergrotende lens draaide. Bovendien was de sterkte van het licht regelbaar, waardoor de schijf ook overdag goed te zien was.

Dankzij de redelijk forse prijs en het geringe motorvermogen verwachtte Autovisie dat deze de Citroën GS niet “ieders auto” kon zijn. De vele pluspunten van de auto zouden echter “vrijwel iedere andersdenkende” over de streep kunnen trekken.