Karmann ghiaDe Karmann Ghia was een tweedeurs sportwagen die door Volkswagen werd verkocht. Het ontwerp was van het Italiaanse bureau Ghia. De Duitse carrosseriebouwer Karmannbouwde tussen 1955 en 1974 meer dan een half miljoen stuks, in twee typen.

In het begin van de jaren vijftig bouwde Volkswagen kleine, energiezuinige en betrouwbare auto's, zoals de Volkswagen Kever en de Volkswagen Transporter. Toen de wereld zich begon te herstellen van de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar stijlvolle en elegante auto's toe. De Volkswagen-directie besloot dat er een model moest komen dat het image van Volkswagen zou opvijzelen en dat veeleisende autokopers tevreden kon stellen.

Volkswagen zocht in 1951 contact met carosseriebouwer Karmann uit Osnabrück, om zo'n auto te bouwen. Karmann op zijn beurt wendde zich tot het Italiaanse ontwerpbureau Ghia uit Turijn, voor het ontwerp van een sportwagen. Ghia had in 1953 al een ontwerp gemaakt voor de Amerikaanseautomobielfabrikant Chrysler. Dit was echter nooit gebruikt. Het ontwerp werd aangepast zodat het model op een iets verbrede bodemplaat van een Volkswagen Kever zou passen.

Type 14

Het ontwerp en het prototype werd op 16 november 1953 aan Volkswagen-directeur Heinrich Nordhoff gepresenteerd en viel in de smaak bij de Volkswagen-directie. In 1954 garandeerde Volkswagen dat er voldoende onderstellen konden worden geleverd. De Karmann Ghia werd begin 1955 op autobeurzen gepresenteerd. Het publiek reageerde enthousiast op het model, en in augustus 1955 werd de eerste Karmann Ghia in Osnabrück gebouwd. Als basis diende het onderstel van de export-versie van de Kever. Het model kreeg als aanduiding Typ 14; de interne typeaanduiding van Volkswagen was Typ 143. In het eerste jaar werden meer dan 10 duizend stuks verkocht; veel meer dan Volkswagen had verwacht.

De eerste Karmann Ghia's werden aangedreven door de 36 PK luchtgekoelde boxermotor die ook in de Kever zat. Deze motor was niet sterk genoeg voor een echte sportwagen, maar het uiterlijk van de Karmann Ghia en de van de Kever bekende betrouwbaarheid maakten veel goed. De body en de neus van de elegante tweedeurs coupé werd met de hand gebouwd uit één stuk, en de auto was dan ook veel duurder om te maken dan de Kever, die aan de lopende band werd vervaardigd. Toch verkocht de Karmann uitstekend, en vanaf 1 november 1957 werd een cabrioletversie gebouwd. In 1959werd het model iets gewijzigd. De belangrijkste verschillen aan de voorzijde waren de "neusgaten" die wijder werden gemaakt en de koplampen die hoger in de ronde kassen kwamen te liggen. Aan de achterzijde vormden de lichten zich meer naar de ronding van de carrosserie.

Het ging Karmann zo goed, dat in 1960 een fabriek in de Braziliaanse stad Sao Bernado do Campo werd geopend. Vanaf 31 december 1960 werd ook hier de Typ 14 gebouwd, aanvankelijk alleen de coupé-versie, maar vanaf 1968 tevens de cabriolet.

Type 34

Intussen was op basis van de Volkswagen Typ 3 een nieuw vierpersoonsmodel ontwikkeld, eveneens samen met Ghia. Ook dit was weer een tweedeursmodel. Aanvankelijk zou dit het oorspronkelijke Typ 14 vervangen, maar later werd besloten beide typen naast elkaar te laten bestaan. Dit nieuwe model kwam in 1961 op de markt als Typ 34. De productie werd al in 1969 weer gestaakt.Dit mede doordat de nieuwprijs van een 'Typ 34', door de Engelsen bijgenaamd 'Razor-Edge Ghia', ongeveer gelijk lag met die van een Porsche 356. In totaal werden 42.505 stuks gebouwd, aanvankelijk met een motor van 1500 cc die 45 PK leverde, en later met een 1600 cc motor van 54 PK. Momenteel zijn er bij het type 34-register wereldwijd minder dan 1500 bekend, waarvan enkele honderden nog in de Verenigde Staten rijden.

Al die tijd ging de productie van het Typ 14 gewoon door, en in 1971 kwam zelfs nog een heel nieuw model Karman Ghia uit, de Touring Coupé; eveneens gebaseerd op de Volkswagen Typ 3. De Touring Coupé werd echter alleen in Brazilië gebouwd en is nooit geëxporteerd.

Slot

Toenemende veiligheidseisen en afnemende verkopen deden de Karmann Ghia tenslotte de das om. Op 21 december 1973 werd de productie voor de Europese markt gestaakt. Karmann bouwde nog even door voor de Amerikaanse export, maar op 31 juli 1974 werd in Osnabrück de allerlaatste Karmann Ghia geproduceerd. In Brazilië ging de productie nog verder, maar in 1976 viel daar ook voor de Touring Coupé het doek. In totaal waren toen ruim een half miljoen Karmann Ghia's gebouwd. De Karmann Ghia werd als Volkswagen sportwagen opgevolgd door de Volkswagen Scirocco