DKW F1

In 1916 startte de Deen Jørgen Skafte Rasmussen (1878-1964) in Duitsland een fabriek voor stoommachines. Een van zijn projecten was het bouwen van een door stoom aangedreven auto, de Dampf Kraft Wagen. Toen dat project mislukte, bouwde hij een tweetaktmotor, Des Knaben Wunsch. Toen hij deze motor in een iets aangepaste vorm in een motorfiets bouwde, was Das Kleine Wunder geboren.

In 1932 fuseerde DKW met AudiHorch en Wanderer tot Auto Union. De merken bleven overigens bestaan. Bovendien kocht DKW in dat jaar de licentierechten van een uitvinding van Dr. Adolf Schnürle: de omkeerspoeling. Dit hield in dat het verse benzine/lucht-mengsel rechtstreeks uit de overstroompoorten omhoog ging en daardoor de uitlaatgassen verdreef. Dit was belangrijk omdat men hierdoor kon afstappen van het gebruik van kamzuigers.

Vanaf 1928 tot 1966 bouwde DKW auto's met tweetaktmotoren, en pionierde men in voorwielaangedreven auto's. Meestal met twee cilinders, maar in 1939 werd een prototype gebouwd met drie cilinders. Pas na de oorlog werd dit prototype in productie genomen, als DKW in West-Duitsland, en als IFA, later Wartburg in Oost-Duitsland. DKW kwam in 1957 in handen van Daimler-Benz en in 1964 van Volkswagen, die de productie van auto's in 1966 stopzette. Alleen de Munga werd nog tot 1968 doorgebouwd i.v.m. legerorders.

In de jaren twintig was DKW ook zeer succesvol met motorfietsen, en was men ook in de motorsport dominant aanwezig. De blauwdrukken van het model RT 125 moesten echter na de oorlog worden afgestaan aan hetAmerikaanse Harley-Davidson en het Britse BSA. Die brachten respectievelijk de Hummer en de Bantam uit, gebaseerd op de plannen voor de DKW RT 125.

DKW motorfietsen,DKW cabrio 2

In 1918 trad tweetaktspecialist Hugo Ruppe bij Rasmussen in dienst. Zijn eerste (18cc) motortjes werden in rollend kinderspeelgoed gebouwd en de naam werd Des Knaben Wunsch.

In 1921 werden de eerste echte motorfietsen gebouwd, in 1922 de 142 cc Lomos- en 122 cc Golem-scooters en in 1928 was DKW de grootste motorfietsenfabriek ter wereld, die overigens uitsluitend tweetaktmotoren bouwde (maar dan wel meer dan 100.000 per jaar).

DKW stortte zich op de auto’s met de overname van Slaby & Beringer. Daarna werden ook AudiHorch en Wanderer overgenomen en ontstond Auto Union.

Na de oorlog lag Zschopau in Oost-Duitsland en werd Auto Union vervangen door Ifa (MZ). In 1949 werd in Ingolstadt Auto Union opnieuw opgericht en werden ook weer DKW-auto’s en -motorfietsen gebouwd.

In 1957 kwam DKW samen met Victoria en Express in de “Zweirad Union”. In 1966 werd de Zweirad Union AG door Fichtel & Sachs overgenomen, evenals Hercules in Neurenberg. Hoewel het gebruik van de merknaam DKW in1970 eindigde, werden ook na deze tijd sommige Hercules-modellen in Engeland als DKW verkocht. Zie ook Freital en Eichler

Das Große Wunder en DGW,

in 1927- en 1928 gebruikte DKW deze naam, toen eigenaar Rasmussen een proces verloor van DeKaWe (Deutsche Kabel Werke) over het gebruik van de naam. Toen DeKaWe geïnteresseerd raakte in de levering van banden aan DKW kwam er een schikking, waardoor DKW haar naam kon behouden. Intussen werden in Groot-Brittannië DKW-motorfietsen als DGW verkocht.

DKW 04DKW 03DKW 01DKW F93DKW 02DKW 2000 blue black f 7 p wielich